۱۳۹۸ آبان ۱, چهارشنبه

اهمیت طراحی مجدد وب سایت

اصول طراحی مجدد وب سایت

طراحی مجدد سایت همیشه چالش برانگیز بوده است زیرا این فرآیند به منابع زیادی نیاز دارد و اگر به درستی انجام نشود می تواند به شرایط خطرناکی تبدیل شود. ایده اجرای دوباره فناوری های جدید و ترندهای طراحی سایت بسیار اغواکننده است. اما به عنوان یک قانون کلی بهتر است سایت قدیمی داشته باشید تا اینکه سایت زیبایتان نتواند عملکردی که از آن انتظار دارید را در اختیارتان قرار دهد. قبل از اینکه بخواهید وارد فرآیند طراحی مجدد سایت شوید باید اهدافتان را کاملا تعریف نمایید.
در این مقاله سعی می کنیم برخی از نکات ضروری برای این فرایند را با هم بررسی کنیم.


چرا ما به طراحی مجدد سایتمان نیاز داریم؟

اگرچه کاربران در بیشتر موارد طراحی مجدد سایت را به عنوان تغییر ظاهر می شناسند اما همیشه اینگونه نیست. برای طراحی مجدد سایت سه دلیل اصلی وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرد:
  • کارکرد بهتر و فروش بیشتر: اگر سال هاست که سایت تان را به روز نکرده اید و مشتریان بالقوه تان را به همین خاطر از دست می دهید، باید به فکر طراحی مجدد سایت تان باشید. در این شرایط می توانید مشکلاتی که در کارایی سایت وجود دارد را برطرف کنید و به فروش بیشترتان کمک نمایید.
  • تغییرات ساختاری کسب وکار: مدل کسب وکار شما ممکن است با گذشت زمان تغییرات قابل ملاحظه ای داشته باشد. در این شرایط به احتمال زیاد سایتی که دارید منعکس کننده این تغییرات نخواهد بود. مثلا ممکن است قبلا فروشگاه فیزیکی برای فروش گل داشتید اما حالا می خواهید تجارت تان در دنیای آنلاین را هم شروع کنید. پس حالا به فروشگاه اینترنتی نیاز دارید.
  • برندینگ: 55 درصد افراد از برندهایی که تجربه ناامیدکننده ای در سایتشان ارائه می کنند ناراضی هستند. برطرف کردن تجربیات بد کاربری می تواند برند شما را قوی تر از قبل نشان دهد.
گاهی از اوقات طراحی مجدد سایت می تواند بخشی از یک فرآیند برندینگ بزرگ باشد. اگر هویت بصری برندتان در سال های اخیر دستخوش تغییرات بزرگی شده است پس باید به فکر تغییر سایت تان هم باشید. شناسایی صریح اهداف به شما کمک می کند تصمیمات درستی در طول این فرآیند بگیرید.

بنچ مارک هایتان را تنظیم کنید:

اگر می خواهید فرآیند طراحی مجدد سایت با موفقیت پیش رود باید معیارهایی که برای موفقیت نیاز دارید را از قبل تعیین کنید.
بعد از اینکه هدف کلی تان از این فرایند را مشخص کردید می توانید برای پروژه ای که پیش رو دارید اهداف قابل سنجش تعیین کنید. به عنوان مثال اگر می خواهید بعد از طراحی مجدد به فروش بیشتری دست پیدا کنید برای نرخِ تبدیلِ قیفِ فروش یا میانگین درآمد به ازای هر مشتری، اهدافی را تنظیم نمایید. این اهداف باید تا حد امکان دقیق و قابل سنجش باشد. بهترین کار این است که از بنچ مارک های فعلی تان کمک بگیرید. برای تنظیم این بنچ مارک ها باید به دو سوال اصلی پاسخ دهید:
  1. وضعیت فعلی سایت تان نسبت به معیارهایی که می خواهید برای موفقیت سایت مورد استفاده قرار دهید چگونه است؟
  2. سایت شما نسبت به رقبا چه عملکردی دارد؟ می توان سایت را با سایت این افراد مقایسه کرد؟
اگر از ابزارهای آنالیتیکی خوبی برای سایت استفاده کنید پاسخ دادن به این سوال ها برایتان کار دشواری نخواهد بود.
معیارهای میانگین برای 12 ماه گذشته را به عنوان یک معیار پایه انتخاب کنید. در بیشتر طراحی های مجدد سایت باید از تست کاربردی بودن با معیارهای کمّی به عنوان بخشی از بنچ مارک هایتان استفاده کنید. برای بنچ مارک رقبا می توانید کاربردی بودن سایت شان را مورد ارزیابی قرار دهید. اینکار نه تنها نقاط قوت و نقاط ضعف رقبا را اشکار می کند بلکه باعث می شود برخی از ایده هایی که از آن ها ربوده اید را تایید کنید.
ارزیابی کاربردی بودن سایت رقبا را می توان از دیدگاه متخصصان یا از دیدگاه کاربران انجام داد. اگر می خواهید از دیدگاه کاربران اینکار را انجام دهید باید بدانید که این فرآیند تست استانداردی در اختیارتان می گذارد و به شما کمک می کند درک بهتری از سایت داشته باشید.

نیت کاربران را با اهداف تجاری تان ست کنید:

اگرچه سایت جدید شما باید تا حد امکان کاربر محور باشد و نیازهای او را به درستی برطرف کند اما در عین حال باید بتواند نیازهای کسب وکارتان را هم برآورده نماید. در غیر اینصورت کل فرآیند طراحی مجدد سایت بی ارزش خواهد بود.
اما سوال اینجاست که چگونه می توانیم اولویت های کسب وکارمان را با نیازهای کاربران تنظیم کنیم؟ خوب قبل از هر کاری باید بدانید که کاربران هدفتان چه کسانی هستند. به این افراد پرسونای کاربران فعلی هم می گویند. اگر می خواهید گروه جدیدی از مخاطبان را بعد از طراحی مجدد سایت هدف قرار دهید، باید تحقیق جامع و کاملی بر روی این کاربران داشته باشید و پرسونای آن ها را هم ایجاد نمایید.
این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا هر پرسونایی ممکن است به هنگام گشت و گذار کردن در دنیای اینترنت نیت خاص خودش را در سر داشته باشید. شناخت کاربران و نیتی که در هر مرحله از سفرشان دارند(سفر مشتری) به شما اجازه می دهد آن ها را به سمت فعالیت های مدنظرتان هدایت کنید. وقتی هر کدام از صفحات سایت تان را طراحی می کنید دو سوال زیر را از خودتان بپرسید:
  • کاربر در این مرحله از سفرش چه چیزی از من می خواهد؟
  • من دوست دارم کاربرم در این مرحله چه کاری انجام دهد؟
اجازه دهید این موضوع را با یک مثال ساده مورد بررسی قرار دهیم. فرض کنید در حال طراحی یک فرآیند رزرو برای سایت هتل تان هستید. بعد از اینکه کاربر اطلاعات مقصد و تاریخ مدنظر را پر کرد وارد صفحه انتخاب نوع اتاق می شود. در این صفحه کاربر تلاش می کند از بین تاریخ ها و بودجه ای که در اختیار دارد بهترین اتاق موجود را انتخاب نماید. در دنیای واقعی، افراد بیشتر از اینکه به هنگام انتخاب هتل و اتاق منطقی فکر کنند به احساساتشان تکیه دارند. پس این وظیفه شماست که به کمک ترکیب تجربه کاربری و محتوای ارزشمند او را به گران قیمت ترین اتاق موجود هدایت کنید.

محتوایی که می خواهید تولید کنید را داده کاوی نمایید:

همه ما خیلی خوب می دانیم که سایت اینترنتی بدون وجود محتوای با کیفیت و ارزشمند بی معنی است. محتوا قدرتمندترین ابزار فروش شماست و به همین خاطر باید به هنگام طراحی مجدد سایت توجه ویژه ای به این بخش داشته باشید. محتوای سایت دو جنبه دارد که در ادامه به این دو مورد می پردازیم:
  • طراحی بصری و محتوا باید دست در دست هم به کار روند و کنار هم باشند
  • متن سایت باید به گونه ای نوشته شود که کاربر را به سمت خرید هدایت نماید.
شاید از خودتان بپرسید این یعنی چه؟ معمولا طراحی سایت بدون داشتن متن دقیق کار چالش بر انگیزی است. در عین حال شما بدون داشتن یک صفحه زیبا نمی توانید متنی برایش بنویسید .
برای شکستن این حلقه باید هم بر روی محتوا و هم طراحی کنید و در عین حال نیت کاربران را به خاطر داشته باشید. از سوی دیگر باید متن سایت را در صورت نیاز تغییر دهید تا با طراحی جدیدتان همخوانی داشته باشد و بتواند شما را در نهایت به فروش بیشتری برساند.
به خاطر جنبه های احساسی که فرآیند تصمیم گیری کاربران برای خرید دارد باید ارتباطی با کاربر خود ایجاد کنید و اینکار را به کمک محتوای نوشته شده و میکروکپی ها انجام دهید. با زبان خودشان با آن ها صحبت کنید و نشان دهید کسب وکارتان مشکلات آن ها را می فهمد و می تواند این مشکلات را برطرف نماید.
اجازه دهید به عنوان مثال اپلیکیشن Muzzle را با هم بررسی کنیم. اگر نگاهی به این اپلیکیشن بیندازید متوجه می شوید که متن به کار رفته در آن با حروف کوچک نوشته شده و غیر رسمی است.
اما چیزی که متن می گوید این است که ما احساسات شما را می دانیم و تلاش می کنیم به این احساسات احترام بگذاریم.

از چه استراتژی برای سایت تان استفاده خواهید کرد؟ اول موبایل یا اول دسکتاپ؟

حتما با آمار و ارقام هایی که در دنیای طراحی وب وجود دارد اشنا هستید. این روزها کاربران زیادی هستند که از گوشی های موبایلی شان برای گشت و گذار در اینترنت استفاده می کنند. به همین خاطر استفاده از موبایل برای بازدید سایت ها از دسکتاپ پیشی گرفته و در همه صنایع به زودی این روند دیده خواهد شد.
در سال 2017، بیش از نیمی از ترافیک سایت ها از دستگاه های موبایلی بود. این در حالیست که 65.7 درصد از بازدیدهای انجام شده از صفحات سایت ها از طریق موبایل و گوشی های موبایلی انجام شده است. خوب همه این آمار و ارقام را گفتیم که بگوییم باید در طراحی سایت از رویکرد اول موبایل استفاده کنید؟ اگر به دنبال پاسخ کوتاهی برای این سوال می گردید باید بگوییم خیر. منظورمان این نبود. اما اجازه دهید این موضوع را با جزییات بیشتری مورد بررسی قرار دهیم.
طراحی اول موبایل نشان دهنده پیشرفتی است که در حوزه کاربرد موبایل رخ داده است. زمانی که برای اولین بار صحبت از کاربرد سایت بر روی موبایل ها به میان آمد تنها یک موضوع بود که نظر افراد را به خود جلب کرد. طراحان در این شرایط تلاش می کردند سایت شان را برای اندازه کامل و کاربرد کامل طراحی کنند و سپس آن را برای صفحات نمایشِ کوچک تر طراحی نمایند. پیشرفت های انجام شده نشان داد که می توان از طراحی اول موبایل هم استفاده کرد.
هر دوی این ها می تواند رویکرد خوبی باشد . هر دویشان به شیوه ای کارایی خوبی دارند. انتخاب چنین شرایطی به اهداف سایت و کسب وکارتان بستگی دارد. به عنوان مثال اگر 80 درصد از فروش سایت از موبایل است و پرسونای کاربران معمولا از موبایل بهره می برند پس باید رویکرد اول موبایل را انتخاب کنید.

با صفحه اصلی تان کاربر را تحت تاثیر قرار دهید:

می دانید چه کسانی وارد صفحه اصلی سایت می شوند؟ برای بیشتر سایت ها این افراد همان هایی هستند که برای اولین بار از سایت بازدید می کنند. این افراد اطلاعات اندکی درباره کسب وکارتان دارند و نمی دانند چه محصولات یا خدماتی را به فروش می رسانید. پس باید از این فرصت برای جلب توجه آن ها استفاده کنید. پنجره ای که به رویتان باز شده بسیار کوچک است. یکی از مطالعات انجام شده توسط کوگل نشان می دهد بازدیدکنندگانی که برای بار اول از سایت بازدید می کنند در 50 میلی ثانیه موجود تحت تاثیر سایت و عناصری که در آن گنجانده شده است قرار خواهند گرفت. همین مطالعه نشان می دهد طراحی سایت که از لحاظ بصری پیچیدگی کمتری دارد از نظر کاربران جذاب تر خواهد بود.
خوب حالا سوال اینجاست که چگونه می توان کاربران جدید را در سایت پایبند کرد؟ مطالعه انجام شده نشان می دهد عناصر طراحی الهام بخش بیشترین تاثیر را بر روی ایجاد تجربه مثبت اول کاربران دارد. همین امر ایده داشتن عناصر بصری جذاب و با کیفیت را تقویت می کند و به شما نشان می دهد متن های چشم نواز و داستانی که درباره برند می گویید می تواند تاثیر زیادی در ماندن یا نماندن کاربر در سایت داشته باشد.

بر روی سفر کاربر تمرکز کنید:

اگر مثال سایت هتل را به خاطر داشته باشید گفتیم که باید به عنوان کسب وکار بازدیدکننده را به گران قیمت ترین اتاق هدایت کنید. در این سایت چندین مسیر وجود دارد که کاربر می تواند برای رزرو کردن از آن ها استفاده کند. به عنوان مثال او می تواند به صفحه پیشنهادات خاص برود و رزورش را انجام دهد. یا اینکه ممکن است ادرس ایمیلی هتل را بیابد و درخواست رزرو اتاق را نماید. او هر مسیری را که انتخاب کند در نهایت به رزرو اتاق می رسد. اما یک مسیر برای سفر کاربر وجود دارد که بسیار رایج است و جایی است که می توانید از آن پول در بیاورید. به این مسیر، سفر قطعی کاربر می گویند. در پروژه طراحی مجدد سایت باید بیشترین زمان خود را بر روی این مسیر قرار دهید. ممکن است در این مسیر با مشکلات زیادی مواجه شوید پس بهتر است در ابتدا کاربر را تست کنید.

کلام آخر:

طراحی مجدد سایت می تواند بسیار چالش برانگیز باشد و شما را به همان طراحی قدیمی برساند. اما با وجود بخش های مختلفی که در این پروژه دخیل هستند می توانید این میدان مبارزه را به نفع خودتان تمام کنید. سعی کنید انتظارات واضحی از پروژه داشته باشید و مطمئن شوید که همه تیم از این انتظارات با خبر هستند. تحقیق کنید و از رویکرد داده محور برای اتخاذ تصمیم های کلیدی استفاده کنید. با کمی برنامه ریزی و انعطاف پذیری می توانید سایت تان را با موفقیت دوباره طراحی کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.